تهران در ششمین مجمع جهانی شهری در شهر ناپل درخشید
دکتر محمد باقر قالیباف
مرد عمل و اندیشه

ششمین مجمع جهانی شهری با حضور بیش از 114کشور و 9هزار نفر از مدیران شهری جهان در شهر ناپل به‌عنوان مهم‌ترین رویداد شهری جهان است که این مجمع با مشارکت مرکز اسکان بشر سازمان ملل‌متحد(UN-Habitat) و دولت ایتالیا تشکیل شده و بیش از سه هزار تجربه شهری را در شهرهای سراسر جهان مورد توجه قرار داده است. این مجمع به‌عنوان مهم‌ترین رویداد شهری جهان، با حضور هیأت جمهوری اسلامی ایران آغاز به‌کار کرد.

این درحالی است که مجمع جهانی شهری به ریاست مرکز اسکان بشر ملل متحد هر دوسال یک‌بار تشکیل می‌شود و از جمهوری اسلامی ایران امسال هیأتی 200نفره متشکل از شهرداری مشهد، پست بانک، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان‌های مردم نهاد ایرانی و مدیریت شهری تهران و... در این مجمع حضور دارند. براساس این گزارش محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که در رأس هیأتی هشت نفره متشکل از نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر و برخی مدیران شهری برای حضور در این اجلاس تهران را ترک کرد.

مجمع جهانی شهری هر دوسال یک‌بار برگزار می‌شود و اجلاس قبلی آن در شهر ریودوژانیرو برزیل برگزار شده و ششمین دوره این مجمع به میزبانی شهر ناپل ایتالیا یکم تا هفتم سپتامبر (11تا 17شهریور) با حضور بیش از 9هزار نفر برگزار می‌شود. همچنین 11خبرنگار داخلی این اجلاس بین‌المللی را پوشش خبری  مي دهند. بنابر این گزارش، شهرداری تهران علاوه بر حضور فعال در بخش‌های مختلف این مجمع، در نمایشگاهی که به موازات آن برگزار می‌شود، شش پروژه منتخب زیست‌محیطی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی خود را در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار می دهند.

اعطاي لوح برترين تجارب موفق شهري جهان به پايتخت ايران

قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد با حضور در غرفه شهرداری تهران در ششمین مجمع شهری جهان، لوح برترین تجارب موفق شهری جهان را به شهردار تهران اعطا کرد.

این در حالی است که توسعه چشمگیر شهر تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز باعث شد تا تهران به مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه تبدیل شود.به گزارش اخبار دریافتی از ناپل ایتالیا، لوح برترین تجارب موفق شهری جهان روز گذشته به دو شهر تهران و وین اتریش تعلق گرفت. این دو شهر که موفق به دریافت لوح برترین تجارب موفق شهری جهان از سوی سازمان ملل متحد شده‌اند، به‌عنوان دو پایگاه اصلی این سازمان برای انتقال تجارب موفق مدیریت شهری معرفی شدند.

تهران مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه

در همین ارتباط نیز محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در حاشیه ششمین نشست مجمع شهری جهان در ایتالیا در این‌باره اعلام کرد: براساس تفاهم امضا شده با مرکز اسکان بشر ملل متحد، پایتخت جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه کار خود را آغاز می‌کند.قالیباف پس از امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان اسکان بشر و شهرداری تهران در ناپل ایتالیا و در حاشیه ششمین نشست مجمع شهری جهان در جمع خبرنگاران گفت: حدود چهار‌ماه قبل، قائم‌مقام دبیر کل سازمان ملل سفری به تهران داشت و مدت‌هاست همکاری با این سازمان را آغاز کرده‌ایم.

از سوی دیگر جوان کلوس، قائم‌مقام دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در مصاحبه با خبرنگاران از توسعه و پیشرفت شهر تهران سخن گفت و اینکه با وجود همه مشکلات تهران توانسته است از فرصت‌ها خوب استفاده کند. کلوس در حاشیه برپایی ششمین نشست مجمع شهری جهان در جمع خبرنگاران گفت: تهران شاخص‌های بالایی دارد و به همین دلیل نیز در سال‌های اخیر موفق به اخذ جوایز مختلف در حوزه بین‌المللی شده است.

تهیه اطلس خاورمیانه توسط شهرداری تهران

بنا بر این گزارش، همچنین در حاشیه همایش ششمین نشست مجمع شهری جهان در ناپل ایتالیا، شهرداری تهران علاوه بر اینکه با مرکز اسکان بشر ملل متحد یک تفاهمنامه همکاری امضا کرد، براساس توافقنامه دیگری با سازمان ملل متحد مسئولیت تهیه اطلس خاورمیانه را نیز پذیرفت.

قالیباف در پاسخ به این پرسش که اطلس خاورمیانه در چه بازه زمانی آماده می‌شود، گفت: این کار زمان‌بر است و باید سایر شهرهای خاورمیانه در این زمینه همکاری داشته باشند اما شهرداری تهران اطلس تهران را تهیه کرده و از این اطلس درهمین همایش رونمایی خواهد شد. شهردار تهران همچنین در مورد هدف از امضای تفاهمنامه مربوط به اسکان بشر با سازمان ملل متحد گفت: ارائه چارچوب در زمینه تولید و توسعه دانش مدیریت شهری، ظرفیت‌سازی‌ و نوآوری‌ها، تهیه گزارش از وضعیت شهرهای ایران برای سال 2013، برگزاری کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی برای پیشرفت عدالت در شهرها، ایجاد رصد خانه شهری، تأسیس مرکز منطقه‌ای آموزش و پژوهش در تهران، تدوین استراتژی و سیاست راهبری مدیریت شهری و... از جمله اهداف ماست.

تهران مرکز بین‌المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه شد

همچنین در حاشیه این نشست شهر تهران از سوی سازمان ملل به عنوان مرکز بین‌المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه انتخاب شد.

اعضای هیأت امنای این مرکز، معاون مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد، رئیس مرکز مطالعات شهرداری تهران و جمعی از مقامات شهری آسیا هستند که ریاست هیأت امنا و هیأت مدیره این مرکز روز دوشنبه (دیروز) رسما به شهردار تهران واگذار شد. بر این اساس دبیرخانه دائمی مرکز بین‌المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه ظرف یک‌ماه آینده در تهران راه‌اندازی می‌شود. این مرکز به‌عنوان یکی از ارکان مطالعاتی اصلی برنامه اسکان بشر ملل متحد است. به گفته مقامات سازمان ملل، با توجه به ظرفیت‌های پژوهشی شهر تهران و ارزیابی کارشناسان این سازمان، مسئولیت مرکز بین‌المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه به تهران واگذار شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط حسین کشتگر قاسمی
آخرین مطالب